۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۷۴۲۵۰
معاون طرح حفاظت از تالاب‌های ایران ضمن اشاره به وضعیت تالاب‌های ایران ونحوه مدیریت آن‌ها گفت: ارزش اکولوژیک تالاب‌ها ۱۰ برابر جنگل‌هاست.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، یوسفعلی احمدی عصر امروز در کارگاه «طبیعت‌گردی در تالاب‌ها با رویکرد مدیریت زیست بومی» که در حاشیه نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران در محل دایمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه رقابت بر سر منابع آب علت اصلی نابودی تالاب‌ها است و خشکسالی‌ها نیز این مساله را تشدید کردند.

وی درباره نحوه مدیریت تالاب‌ها گفت: تالاب‌ها متولیان متعددی دارند و این امر نیز یکی از عوامل به هم ریختگی و آشفتگی در زیستگاه‌های تالابی محسوب می‌شود.

احمدی تاکید کرد: ارزش اکولوژیک تالاب‌ها ۱۰ برابر جنگل‌هاست و سیاستمداران در کشور‌های توسعه یافته به این نتیجه رسیده‌اند که هزینه بهره‌برداری غیراصولی از تالاب‌ها بسیار بیشتر از مدیریت درست و اصولی است.

در ادامه این کارگاه افشین دانه کار اظهار کرد: ۸۰ فعالیت گردشگری در تالاب‌های کشور شناسایی شدند که متناسب با اکوسیستم تالاب‌ها می‌تواند در این زیست‌بوم‌ها انجام گیرد.

وی اضافه کرد: ما وقتی از گردشگری در تالاب‌ها سخن می‌گوییم، باید توجه داشته باشیم که حساسیت زیستگاه و حساسیت جوامع محلی حتما رعایت شود و این مستلزم یک دستورالعمل خاص است.

دانه کار تاکید کرد: تالاب‌ها باید مطابق زون‌بندی‌ها (منطقه بندی) مورد بهره‌برداری‌های مختلف اعم از گردشگری انجام گیرد.

همچنین در این نشست جابر اعظمی - عضو هیات علمی دانشگاه زنجان - گفت: باید همه ذی نفعان جهت نگارش برنامه اقدام مشترک در خصوص گردشگری پیرامون تالاب‌ها مشارکت داشته باشند.

وی اضافه کرد: در این خصوص دانشگاه مطالعاتی را در تالاب کانی برازان، زریوار، خور، باهو و گواتر انجام گرفته است و این برنامه‌ها همراه با مطالعات طبیعتگردی جامعه محور انجام گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر